تک گویی و تک صدایی در درام ایرانی از مشرووطه تا امروز
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهناز زینلی
- استاد راهنما بهروز محمودی یختیاری قطب الدین صادقی
- سال انتشار 1393
چکیده
از آنجا که رکن اساسی هر اثر نمایشی بر پایه ی گفتگو می باشد. و ویژگی گفتگو چند صدایی بودن است. فضایی که در آن همه ی صداها به صورت مساوی بازتابنده می شوند. چند صدایی یا دیالوژیسم یکی از مهم ترین نظریه های میخاییل باختین متفکر برجسته ی روسی است که تأثیر عمیقی بر مطالعات ادبی دهه های اخیر گذاشته است. به همین منظور در اغلب آثار نمایشی ایران (درام نویسی) این گفتگو میسر نشده و از اثر چند صدایی بودن به اثری تک صدایی تبدیل شده است. که صدای یک نفر بر سایر صداها غالب است. که زمینه های آن را باید در تاریخ، فرهنگ و جامعه شناسی ایران جست و جو کرد. و جامعه ی ایرانی که از روحیه ی تکثرگرایی برخوردار نیست و افراد اغلب می کوشند پیام خود را به دیگری ابلاغ کنند، گفتگو به امری محال تبدیل می شود. بنابراین پرسش اصلی این پژوهش برسی دلایل و ریشه های تک گویی در میان ایرانیان و تأثیر آن بر درام نویسی در ایران بر اساس نظریات میخاییل باختین می باشد.
منابع مشابه
علم در جامعه: از تک گویی تا گفتوگو
مقالهی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهشها و فعالیتهای انجامشده پیرامون حوزهی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دههی گذشته، گفتوگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشتهاند، رابطهی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میانرشتهای «علم، فناوری و جامعه» به سوی گفتوگو راه سپرده است. طی تاریخ چند دههای این دسته م...
متن کاملعلم در جامعه: از تک گویی تا گفت وگو
مقاله ی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهش ها و فعالیت های انجام شده پیرامون حوزه ی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دهه ی گذشته، گفت وگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشته اند، رابطه ی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میان رشته ای «علم، فناوری و جامعه» به سوی گفت وگو راه سپرده است. طی تاریخ چند دهه ای این دسته م...
متن کاملبازتاب تک صدایی و خودگومندی جامعة ایرانی در رمان بوف کور
این مقاله با به کارگیری روش شناسی پسافرمالیسم باختین و با تأکید بر نظریة زبان شناسی اجتماعی، به نقد سنت تحلیلی بوف کور پرداخته است. مؤلفه های سه گانة «موقعیت مندی، کرونوتوپ و منطق مکالمه» در بوف کور خوانده و استدلال شد و برخلاف سنت تحلیلی مألوف و رایج، این رمان فاقد بافت اجتماعی- سیاسی مشخص (از لحاظ زمانی) در جامعة ایرانی است. در نقدهای ادبی مربوط به بوف کور حداقل از دو بافت «جامعة پیشااسلامی» ...
متن کاملمکالمه یا تک گویی درونی
cet article est consacréà l’étude du dialogue dans enfance, récit autobiographique de nathalie sarraute qui contient des souvenirs de ses onze premières années. l’une des originalités de ce récit, se base sur la présence de deux voix narratives qui dialoguent tout au long du récit. l’une de ces dernières, joue le rôle d’une narratrice et l’autre représente le côté conscient de l’auteur qui suiv...
متن کاملبررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور
جریان سیال ذهن شیوهای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمانهایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائهی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یکپارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آنکه احساسات و اندیشهی شخصیت همانگونه که در ذهن جریان دارد، بیان میشود، نقش نویسنده به حداقل میرسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023